Úvodem

Vážení a drazí studenti,
na těchto jednoduchých webových stránkách naleznete postupně zadání a posléze i řešení domácích úkolů, pro semináře z Fyziky I v LS 2024 na VŠCHT Praha. Pokud na stránkách narazíte na nějakou chybku, ať již faktického, formálního, gramatického, či technického rázu, prosím hlaste ji na hruskaa@vscht.cz.
Přeji Vám příjemné počítání.

Martin Hruška



1 Úvod do fyziky. Kinematika hmotného bodu

Doporučené příklady:

1. Vektorová algebra

1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/8

2. Kinematika hmotného bodu

2.1 Poloha, rychlost, zrychlení: 2/3, 2/5, 2/6, 2/11, 2/12
2.2 Přímočarý rovnoměrně zrychlený pohyb: 2/16, 2/17, 2/19, 2/22

Doporučené materiály navíc:

Vector Addition - simulace umožňující pohrát si s vektory

Domácí úkol:

1.1 Cyklista

Cyklista se pohybuje přímočaře a má počáteční rychlost $v_{0} = 36$ $\mathrm{km}$ $\mathrm{h}^{-1}$. Při rovnoměrném snižování této rychlosti zastaví za dobu $t_{z} = 8$ $\mathrm{s}$ od počátku brzdění.

  1. Nakreslete závislost okamžité rychlosti $v(t)$ cyklisty na čase $t$.
  2. Určete velikost zrchlení (zpomalení) $a(t)$ cyklisty.
  3. Určete dráhu $s$, kterou urazí cyklista za dobu $t = 5$ $\mathrm{s}$ od počátku brzdění.

1.2 Polohový vektor

Polohový vektor $\overrightarrow{r}$ hmotného bodu se při křivočarém pohybu mění s časem $t$ podle vztahu (1.2.1).$$\overrightarrow{r}(t) = (5t^{2}-20)\overrightarrow{i} + (6t^{3}-8t^{2})\overrightarrow{j} + 6t\overrightarrow{k} \tag{1.2.1}$$ Čas $t$ je udán v sekundách, polohový vektor $\overrightarrow{r}$ v metrech.

  1. Určete vydálenost $d$ hmotného bodu od počátku souřadnicového systému v čase $t = 2$ $\mathrm{s}$.
  2. Určete vektor okamžitého zrychlení $\overrightarrow{a}(t)$ v obecném čase $t$ a jeho velikost $a(1)$ v čase $t = 1$ $\mathrm{s}$.
  3. Nakreslete závislost y-ové složky $a_{y}$ vektoru okamžitého zrychlení na čase $t$ a slovně popište typ pohybu hmotného bodu ve směru osy y.

2 Dynamika hmotného bodu I

Doporučené příklady:

3. Dynamika hmotného bodu a soustavy hmotných bodů

3.1 Pohyb v homogenním tíhovém poli: 3/2, 3/8, 3/9, 3/10
3.2 Pohyb s uvážením tření: 3/13, 3/14, 3/16
3.3 Pohyb vlivem tažných sil závěsu: 3/20
3.4 Pohyb po kružnici: 3/27
3.5 Práce, výkon, mechanická energie: 3/31, 3/32, 3/34

Doporučené materiály navíc:

Projectile Motion - simulace umožňující hru se šikmými vrhy
Forces and Motion - simulace umožňující pohrát si s Newtonovými pohybovými zákony

Domácí úkol:

2.1 Indián

Indián Hnědý havran střílí z luku na blížící se nepřátele. Když je Hnědý havran v dobré kondici, dokáže vystřelit šíp o hmotnosti $m = 50$ $\mathrm{g}$ rychlostí až $v_{0} = 126$ $\mathrm{km}$ $\mathrm{h}^{-1}$. Nad bojiště se však snáší rozsáhlé hejno supů, které se pohybuje ve výšce $50$ $\mathrm{m}$.

  1. Jaký je největší úhel, pod kterým může Hnědý havran vystřelit, aniž by jeho šíp mohl být zablokován supím nešťastníkem, chce-li vystřelit maximální rychlostí?
  2. Do jaké maximální vzdálenosti je Hnědý havran schopný dostřelit, nachází-li se v dobré kondici?
  3. Hnědý havran je též nadšený fyzik a rád by si ve volné chvíli zapsal vektor rychlosti šípu, vystřeleného do maximální vzdálenosti, $1$ $\mathrm{s}$ před dopadem. Volných chvil se mu však příliš nedostává. Zapište tedy vektor rychlosti $\overrightarrow{v}(t_{d}-1)$ za něj.
  4. Jakou kinetickou energii bude mít letící šíp vystřelený do maximální vzdálenosti $1$ $\mathrm{s}$ před dopadem?
Jako tíhové zryhlení uvažujte $g = 9.81$ $\mathrm{m}$ $\mathrm{s}^{-2}$. Odpor vyduchu zanedbejte.

2.2 Proklatá taška

Obr. 2.1 - Proklatá taška
Obr. 2.1 - Proklatá taška

Ze střechy domu se uvolní taška a sjíždí vstříc novým dobrodružstvím. Taška se uvolní ve výšce $h_{1} = 2 \; \mathrm{m}$ od konce střechy. Střecha domu svírá s rovinou země úhel $\alpha = 60^{\circ}$, součinitel dynamického tření je $f = 0.2$ a tíhové zrychlení je $g = 9.81 \; \mathrm{m} \; \mathrm{s}^{-2}.$

  1. Vše sleduje nešťastný pokrývač Eda a láme si hlavu, jak by vyjádřil obecný vztah pro zrychlení $a$ sjíždějící tašky. Nakreslete obrázek a do něj zakreslete všechny síly působící na tašku, síly pojmenujte a napište obecný vztah pro zrychlení $a$ tašky.
  2. Eda pokračuje v úvaze a snaží se zapsat vektor rychlosti $\overrightarrow{v}_{\mathrm{pád}}$ se kterým taška opustí střechu padajíce vstříc svým případným obětem. Pomozte Edovi a zapište vektor rychlosti $\overrightarrow{v}_{\mathrm{pád}}$. Pro tento bod volte takový souřadnicový systém, kdy osa $y$ bude rovnoběžná s tíhovou sílou $\overrightarrow{F_{G}}$
  3. Nad problémem proklaté tašky si začíná lámat hlavu i nedaleko stojící stařenka. Určete, jak daleko od domu dopadne taška za předpokladu, že okraj střechy je ve výšce $h_{2} = 10 \; \mathrm{m}$. Stačí stařenka případně uskočit? Uvažujte, že reakční doba starší paní je cca $1 \; \mathrm{s}$.

3 Dynamika hmotného bodu II, Soustava hmotných bodů

Doporučené příklady:

3. Dynamika hmotného bodu a soustavy hmotných bodů

3.5 Práce, výkon, mechanická energie: 3/42, 3/45
3.6 Hybnost a zákon zachování hybnosti: 3/48, 3/49
3.7 Jednorozměrné dokonale pružné a nepružné srážky: 3/50, 3/51
3.8 Dvourozměrné dokonale pružné srážky: 3/55

Doporučené materiály navíc:

Energy Skate Park - simulace umožňující pohrát si s přeměnou kinetické a potenciální energie
Collision Lab - simulace umožňující pohrát si s pružnými i nepružnými srážkami

Domácí úkol:

3.1 Chemik a fyzik František

Obr. 3.1 - Skripta a kostka
Obr. 3.1 - Skripta a kostka

Zdatný chemik a fyzik František se nudí u online hodiny cvičení z Fyziky I. Probírané příklady mu přijdou triviální a blekotání cvičícího už mu leze krkem. Z dlouhé chvíle si tedy začne cvrnkat nedaleko položenou hrací kostkou ($m = 3 \; \mathrm{g}$) po nakloněné rovině, kterou vytvořil ze skript a penálu, Obr. 3.1. Sklon nakloněné roviny je $\alpha = 60^{\circ}$. František cvrnká tak, že hrací kostka má na začátku nakloněné roviny rychlost $v_0 = 2 \; \mathrm{m} \; \mathrm{s}^{-1}$. Po chvíli přestane Františka cvrnkání po nakloněné rovině bavit a začne se zajímat o fyzikální podstatu věci. Součinitel tření mezi kostkou a skripty odhadne František na $f = 0.3$ (skripta jsou přeci jen stále krapet ulepená od kávy, kterou na ně dnes ráno omylem vylil.)

  1. Pomozte Františkovi s analýzou pohybu kostky po nakloněné rovině a určete vzdálenost $l$ do které kostka po nakloněné rovině vystoupí, než se zastaví a rychlost $v$ se kterou se kostka vrátí na začátek nakloněné roviny. Výpočet proveďte pouze s využitím pohybových rovnic, bez použití vztahů pro kinetickou a potenciální energii.
  2. František s analýzou ještě není spokojen a rád by výpočet provedl znovu, ale jiným způsobem. Pomozte Františkovi a vypočtěte vzdálenost $l$ a rychlost $v$ znovu, nyní však s využitím vztahů pro kinetickou a potenciální energii.
  3. Františkovu pozornost nyní upoutal krystal azidu sodného ($m = 1 \; \mathrm{g}$), který je položený vedle počítače. František dobře ví, že detonační teplota $\mathrm{NaN}_3$ je něco kolem $300 \; ^{\circ}\mathrm{C}$ a začíná si pohrávat s myšlenkou, jak daleko by asi musel tento krystal po nakloněné rovině docvrnknout, aby práce vykonaná třecí silou a přeměněná na teplo ($\Delta W = \Delta Q$) zvýšila teplotu $\mathrm{NaN}_3$ na $T = 300 \; ^{\circ}\mathrm{C}$ a došlo k jeho detonaci. Na internetu si našel, že teplo lze vypočítat podle vzorce: $$Q = m \cdot c_p \cdot \Delta T \tag{3.1.1}$$ Dále si našel, že měrná tepelná kapacita $\mathrm{NaN}_3$ je $c_p = 1.18 \; \mathrm{J} \; \mathrm{g}^{-1} \; \mathrm{K}^{-1}$. Teplota v místnosti je $25 \; ^{\circ}\mathrm{C}$. Vypočtěte, jak daleko by musel František krystal docvrnknout, aby došlo k jeho detonaci. (Předpokládejte, že citlivost $\mathrm{NaN}_3$ na tření je zanedbatelná a $\mathrm{NaN}_3$ se vznítí až při dosažení teploty $300 \; ^{\circ}\mathrm{C}$, což ve skutečnosti asi pravda nebude.)

3.2 Sestřelený Anakin Skywalker

Obr. 3.2 - Exploze lodi <i>Eta-2</i>
Obr. 3.2 - Exploze lodi Eta-2

Mladý Jedi Anakin Skywalker vracející se ve své lodi Eta-2 z planety Geonosis je náhle sestřelen a jeho loď se v čase $t = 0 \; \mathrm{s}$ s explozí rotrhne na dva kusy. Část $A$ (Anakin) o hmotnosti $m_A = 1.5 m_{R2}$ se odkloní od původního směru vpravo o úhel $\alpha = 45^{\circ}$ a pokračuje rychlostí $v_A = 6.5 \cdot 10^3 \; \mathrm{m} \; \mathrm{s}^{-1}$. Část $R2$ (R2-D2) o hmotnosti $m_{R2}$ se odkloní vlevo o úhel $\beta$ a letí rychlostí $v_{R2} = 8 \cdot 10^3 \; \mathrm{m} \; \mathrm{s}^{-1}$.

  1. Zapište obecně zákon zachování hybnosti pro uvedený případ ve vektorovém a následně ve složkovém tvaru.
  2. Vypočítejte úhel odklonu $\beta$ části o hmotnosti $m_{R2}$ od původního směru.
  3. Vypočítejte rychlost $v$ se kterou se pohybovala Eta-2 před sestřelením.

4 Mechanika tuhého tělesa

Doporučené příklady:

4. Mechanika tuhého tělesa

4.1 Kinematika rotačního pohybu: 4/3, 4/7
4.2 Dynamika rotačního pohybu tuhého tělesa: 4/11, 4/18, 4/19, 4/26, 4/30, 4/32, 4/38, 4/42, 4/43, 4/46, 4/48, 4/52

Doporučené materiály navíc:

Moment of Inertia by Walter Lewin - krátká demonstrace momentu setrvačnosti od legendárního profesora Waltera Lewina z MIT
Torque - simulace umožňující pohrát si s momentem setrvačnosti (bohužel zatím není v HTML5)

Domácí úkol:

4.1 Pokračování demonstrace profesora Lewina

Profesor a legenda MIT Walter Lewin pokračuje ve fyzikální demonstraci a po nakloněné rovině se sklonem $\alpha = 30^{\circ}$ pouští z výšky $h = 4 \; \mathrm{m}$ další oválná tělesa.

  1. Nakreslete obrázek a vyznačte síly, které působí na oválný objekt (válec/trubku/kouli/…) při valení po nakloněné rovině.
  2. Určete obecné zrychlení $a$, se kterým se bude pohybovat hmotný střed oválného objektu (válce/trubky/koule) a obecnou rychlost $v$ tohoto objektu na konci nakloněné roviny, pokud víte, že moment setrvačnosti objektu lze spočítat podle vztahu (4.1.1), $$J = \zeta \cdot m \cdot r^2\tag{4.1.1}$$ kde $\zeta$ je obecný číselný parametr ($\zeta \in \lt 0, 1 \gt$).
  3. Určete, v jakém pořadí dorazí níže uvedená tělesa na konec nakloněné roviny, pokud budou všechna vypuštěna ze stejné výšky a ve stejném čase. Válec $\zeta_{\mathrm{Válec}}=\cfrac{1}{2}$, trubka $\zeta_{\mathrm{Trubka}}=1$, koule $\zeta_{\mathrm{Koule}}=\cfrac{2}{5}$ a dutá koule $\zeta_{\mathrm{Dutá \; koule}}=\cfrac{2}{3}$. Své tvrzení zdůvodněte.

4.2 Tuhá soustava

Tuhá soustava se skládá ze dvou hmotných bodů o hmotnostech $m_1 = 1 \; \mathrm{kg}$ a $m_2 = 3 \; \mathrm{kg}$ ve vzdálenosti $l = 10 \; \mathrm{cm}$ od sebe.

  1. Zvolte souřadnicový systém s jedním hmotným bodem v počátku a stanovte v něm polohu hmotného středu $T$ soustavy. Nakreslete obrázek.
  2. Určete moment setrvačnosti $J$ této tuhé soustavy vzhledem k rotační ose, která prochází hmotným středem soustavy kolmo na spojnici hmotných bodů.
  3. Určete kinetickou energii $E_k$ tuhé soustavy, rotuje-li kolem dané rotační osy s frekvencí $f = 10 \; \mathrm{s}^{-1}$
  4. Nepodceňte tuto problematiku jen kvůli mé neschopnosti najít si čas na vytvoření pořádného příkladu a spočtěte si aspoň vytučněné příklady ze sbírky.

5 Mechanika kontinua, Hydromechanika

Doporučené příklady:

5. Mechanika kontinua

5.1 Deformace pevných těles: 5/2
5.2 Mechanika tekutin: 5/5, 5/8, 5/13, 5/14, 5/22, 5/26, 5/28, 5/32, 5/33, 5/40

Doporučené materiály navíc:

Under Pressure - zajemujte si společně s legendární kapelou Queen nad spojenými nádobami
Fluid Pressure and Flow - simulace umožňující pohrát si s Bernoulliovou rovnicí (bohužel zatím není v HTML5)

(Disclaimer: Následující odkazy jsou pouze pro opravdové nadšence. Uvedená videa mohou způsobovat náhlé změny nálad a vyvolávat nutkavou potřebu porozumění přírodním vědám ... a nebo taky ne.)

8.01x - Lect 27 - Fluid Mechanics, Hydrostatics, Pascal's Principle, Atmosph. Pressure by Walter Lewin - legendární přednáška profesora Waltera Lewina z MIT
8.01x - Lect 28 - Hydrostatics, Archimedes' Principle, Bernoulli's Equation by Walter Lewin - legendární přednáška profesora Waltera Lewina z MIT

Domácí úkol:

5.1 Domácí experiment!?

Do staré láhve od nejmenovaného nápoje jsem ve výšce $h_1 = 10.25 \; \mathrm{cm}$ ode dna vyvrtal díru o průměru $d_2 = 4 \; \mathrm{mm}$. Láhev jsem naplnil vodou do výšky, měřeno od středu vyvrtané díry, $h_2 = 11 \; \mathrm{cm}$ a v čase $t = 0 \; \mathrm{s}$ jsem vytáhl zátku a nechal vodu proudit otvorem ven. Průměr láhve jsem stanovil jako $d_1 = 9.5 \; \mathrm{cm}$.

  1. Spočtěte výtokovou rychlost $v_2 = \lim_{t \to 0} v(t)$ v čase $t \to 0 \; \mathrm{s}$ (tedy těsně po vytáhnutí zátky).
  2. Spočtěte vzdálenost $s = \lim_{t \to 0} s(t)$ do které dopadá voda v čase $t \to 0 \; \mathrm{s}$ (tedy těsně po vytáhnutí zátky).
  3. Bonus:
    Vývoj hladiny v čase
    Obr. 5.1 - Vývoj hladiny v čase
  4. Zvládnete vyjádřit funkci $h(t)$ popisující vývoj hladiny v čase (hladinu měříme od středu díry)?
  5. Zvládnete spočítat čas $t_{h = 2 \; \mathrm{cm}}$, za který poklesne hladina v láhvi z původní výšky $h_2 = 11 \; \mathrm{cm}$ do výšky $h = 2 \; \mathrm{cm}$ (tedy o $9 \; \mathrm{cm}$), opět měřeno od středu výtokového otvoru?

5.2 Březnová koláž

Stáhněte si a následně vyřešte jednotlivé úkoly, jež jsou součástí Březnové koláže.

Stáhnout

Your browser does not support PDFs. Download the PDF.

Řešení

Your browser does not support PDFs. Download the PDF.


6 Kmity a vlnění

Doporučené příklady:

6. Kmity

6.1 Netlumené kmity: 6/3, 6/4, 6/9, 6/11, 6/13
6.2 Tlumené kmity: 6/15
6.3 Skládání kmitů: 6/19, 6/21, 6/22

7. Vlnění

7.1 Vlnění: 7/2, 7/5, 7/9, 7/12

Doporučené materiály navíc:

Masses and Springs - simulace umožňující si pohrát s Hookovým zákonem ("Ut tensio, sic vis.").
Pendulum Lab - simulace umožňující si pohrát s kyvadly a harmonickým pohybem.
Wave on String - simulace umožňující si pohrát se stojatým vlněním.

(Disclaimer: Následující odkazy jsou pouze pro opravdové nadšence. Uvedená videa mohou způsobovat náhlé změny nálad a vyvolávat nutkavou potřebu porozumění přírodním vědám ... a nebo taky ne.)

8.01x - Lect 10 - Hooke's Law, Springs, Pendulums, Simple Harmonic Motion by Walter Lewin - legendární přednáška profesora Waltera Lewina z MIT

Domácí úkol:

6.1 Hooková Odyssea: Příběh propisky a pružiny

Obr. 6.1 - Parametry propisky
Obr. 6.1 - Parametry propisky
Mladá a nadějná studentka fyziky Lily Hook, která je mimochodem praprapraprapra...vnučkou slavného, ale paradoxně bezdětného britského vědce
Roberta Hooka
Robert Hook (1635-1703) byl anglický věděc, polymath, který přispěl k řadě vědních oborů, včetně biologie, fyziky a astronomie. Narodil se na ostrově Wight a od mládí projevoval značný zájem o vědecký výzkum. Po smrti otce se přestěhoval do Londýna, kde se vzdělával a později pracoval jako asistent Roberta Boylea. Jako první kurátor experimentů Královské společnosti provedl Hooke širokou škálu experimentů a v roce 1665 publikoval „Micrographia“, kde poprvé použil termín „buňka“. Známý je také svým zákonem pružnosti, známým jako Hookeův zákon, a přispěl k teorii gravitace. Jeho rivalita s Isaacem Newtonem je dobře zdokumentovaná, zejména ohledně priority objevu zákona všeobecné gravitace. Hooke se věnoval i architektuře a podílel se na obnově Londýna po Velkém požáru v roce 1666. Navzdory jeho vědeckým úspěchům neexistuje žádný dochovaný portrét Hooka, což je často připisováno jeho rivalitě s Newtonem.
, se ponořila do hlubin světa kmitání a oscilací hmotných bodů v rámci svého kurzu Fyziky I. Avšak, v momentě, kdy se téma začíná komplikovat, Lily najde útěchu v bezmyšlenkovitém hraní si s propiskou, která opakovaně končí svůj let ve výšinách, což je scéna nevídaně běžná v akademických posluchárnách napříč galaxiemi. Lily se přistihne a za své snění se cítí trochu provinile, vždyť zápočtový test je za dveřmi a každá minuta by měla být věnována rozklíčování tajemství fyzikálních zákonů. Po chvíli ji však propiska uchvátí znovu a Lily začne přemýšlet o tajemstvích, která by se mohla dozvědět o tuhosti pružinky v propisce uschované, respektive o její konstantě k, skrze hravý experiment. Nemůže odolat a začne experimentovat. Demontuje propisku, změří celkovou délku pružinky v nestlačeném stavu vně propisky, délku v částečně stlačeném stavu uvnitř propisky a následně také délku pružinky při maximálním stlačení, jak je tomu běžně u takovýchto hrátek s propiskami. S pravítkem v ruce propisku stlačí a vypustí do vzduchu, pozorně sleduje, jak vysoko může pružina propisku vystřelit. Propisku také posléze zváží a již počítá...
Pomozte Lily a určete:
  1. Funkci rychlosti propisky ($v(t)$) v závislosti na čase mezi časovými body odpalu ($t_0 = 0 \; \mathrm{s}$) a maximální výšky ($t_h$).
  2. Konstantu pružiny $k$, pokud víte, že propiska vyskočila do výšky $h = 12.3 \; \mathrm{cm}$, celková délka pružinky je $l_0 = 23.8 \; \mathrm{mm}$, délka pružinky v propisce před stlačením je $l_1 = 17.9 \; \mathrm{mm}$, a délka pružinky v propisce při maximálním stlačení je $l_{\mathrm{min}} = 7.65 \; \mathrm{mm}$. Přičemž hmotnost propisky s pružinkou je $m_0 = 11 \; \mathrm{g}$.
  3. Maximální výšku $h_{\mathrm{max}}$, do které je možné odpálit "rozmontovanou" část propisky o hmotnosti $m_1 = 3 \; \mathrm{g}$. Pokud předpokládáte, že pružinka zůstane součástí propisky (nedojde k nepružné srážce - roztržení). V tomto případě se pružinka po stalčení a vypuštění propisky roztáhne do své plné délky $l_0$.

6.2 Kmitání hmotného bodu

Hmotný bod o hmotnosti $m = 200 \; \mathrm{g}$ kmitá v ose X na nehmotné pružině o silové konstantě $k = 9.1 \; \mathrm{N} \; \mathrm{m}^{-1}$ a koná netlumený harmonický pohyb s amplitudou $A = 300 \; \mathrm{cm}$.

  1. Vypočítejte úhlovou frekvenci kmitu $\omega$
  2. Zapište závislost výchylky $x_1$ na čase $t$, je-li počáteční fáze v čase $t = 0 \; \mathrm{s}$ rovna ${\varphi}_1 = 45^{\circ}$
  3. Určete maximální hodnotu kinetické energie $E_k$ tělesa a souřadnice $x_k$, ve kterých této hodnoty těleso dosáhne.
  4. Určete maximální hodnotu potenciální energie $E_p$ tělesa a souřadnice $x_p$,ve kterých této hodnoty těleso dosáhne.
  5. Stejnosměrný harmonický kmit $x_2$ o amplitudě $A_2 = \frac{4}{3} A_1$ a počáteční fázi ${\varphi}_2 = 135^{\circ}$ se skládá s harmonickým kmitem $x_1$ za vzniku výsledného kmitu $x_v$. Nalezněte závislost souřadnice $x_v$ na čase $t$. Nakreslete fázorový diagram v čase $t = 0 \; \mathrm{s}$.

Zpětná vazba po prvním zápočtovém testu (ZT).

Prosím o vyplnění násleudjící zpětné vazby po prvním ZT.


7 Vlnová a geometrická optika

Doporučené příklady:

8. Optika

8.1 Vlnová optika: 8/3, 8/5, 8/6, 8/7, 8/10, 8/11, 8/14, 8/17, 8/21, 8/22, 8/23, 8/29, 8/31
8.2 Geometrická optika: 8/36, 8/39, , 8/44

Doporučené materiály navíc:

Bending Light - simulace umožňující si pohrát se Snellovým zákonem.
Wave Interference - simulace umožňující si pohrát s interferencí ze dvou štěrbin a s difrakcí.

Domácí úkol:

7.1 Zvídavý Pepíček Snellius

Obr. 7.1 - <i>Pepíčkův</i> experiment
Obr. 7.1 - Pepíčkův experiment

Zvídavý Pepíček Snellius, prapotomek slavného

Willebrorda Snellia
Willebrord Snellius (1580–1626) byl nizozemský astronom a matematik známý především zákonem lomu světla, známým jako Snellův zákon. Narodil se v Leidenu a po smrti svého otce Rudolpha zaujal jeho místo profesora matematiky na Univerzitě v Leidenu. Snellius se proslavil zejména svými měřeními velikosti Země pomocí triangulace, metodou, kterou vylepšil po Eratosthenovi, a vyvinul novou metodu pro výpočet $\pi$. Jeho výpočty obvodu Země byly blízko skutečné hodnoty, což ukázalo jeho přesnost a důvtip. Snellius také redigoval astronomická pozorování Viléma IV. Hesenského a vydal dílo o trigonometrii. Zemřel v Leidenu v roce 1626 ve věku 46 let. Na jeho počest byl pojmenován kráter na Měsíci a tři lodě Královského nizozemského námořnictva.
, se právě začal zajímat o vlnovou optiku a rozhodl se, že aspoň částečně prověří práci svého prapředka a provede si krátký domácí experiment. Do skleněné kádinky ($n_{\mathrm{Sklo}} = 1.5$) s tloušťkou dna $d_{\mathrm{Sklo}} = 3.5 \; \mathrm{mm}$ nalil vodu ($n_{\mathrm{Voda}} = 1.33$) do výšky $d_{\mathrm{Voda}} = 5 \; \mathrm{cm}$, kterou následně převrstvil tenoulinkou vrstvou oleje ($n_{\mathrm{Olej}} = 1.5$). Kádinku poté upevnil na stojen do výšky $d_{\mathrm{Vzduch}} = 5 \; \mathrm{cm}$ nad podložku a zaskočil si na půdu pro starý, avšak stále funkční He-Ne laser ($\lambda = 632.5 \; \mathrm{nm}$) po strýčku Maimanovi, který upevnil tak, že paprsek laseru svítí skrze kádinku na podložku a s normálou svírá úhel $\alpha = 60^{\circ}$.

Poznámka:
Nezapomeňte, že různé frekvence záření mají různý index lomu a lámou se tedy pod různými úhly (Cože!?). V příkladu předpokládejte, že uvedené indexy lomu platí i pro záření z He-Ne laseru.

  1. Pepíček si před samotným experimente chce ještě krapet prověřit své teoretické znalosti a vše si řádně promyslet. Pomozte Pepíčkovi a spočtěte:
    1. Rychlosti laseru $v_{\mathrm{Vzduch}}$, $v_{\mathrm{Olej}}$, $v_{\mathrm{Voda}}$, $v_{\mathrm{Sklo}}$ postupně ve všech prostředích.
    2. Frekvenci laseru $f_{\mathrm{Vzduch}}$, $f_{\mathrm{Olej}}$, $f_{\mathrm{Voda}}$, $f_{\mathrm{Sklo}}$ postupně ve všech prostředích.
    3. Vlnovou délku laseru $\lambda_{\mathrm{Vzduch}}$, $\lambda_{\mathrm{Olej}}$, $\lambda_{\mathrm{Voda}}$, $\lambda_{\mathrm{Sklo}}$ postupně ve všech prostředích.
    4. Energii laseru (myšleno energii fotonů) $E_{\mathrm{Vzduch}}$, $E_{\mathrm{Olej}}$, $E_{\mathrm{Voda}}$, $E_{\mathrm{Sklo}}$ postupně ve všech prostředích.
  2. Pepíček si dále chce ověřit, zdali se jím naměřené úhly $\beta$, $\gamma$, $\delta$, $\varepsilon$ (Obr. 7.1) shodují s teorií. Pomozte Pepíčkovi a spočtěte úhly $\beta$, $\gamma$, $\delta$ a $\varepsilon$.
  3. Pepíček je bezpečnost sama, jaký je mezní úhel $\alpha_m$, při kterém se paprsek laseru odrazí na rozhraní olej-voda a vypálí Pepíčkovi oko? Je to vůbec možné, neodrazí se náhodou již odražený paprsek následně i na rozhraní olej-vzduch?
  4. Pepíček by si rád též spočítal vzdálenost $l$, do které na podložce dopadne paprsek laseru (měřeno od středu kádinky). Pro výpočet však potřebuje znát tloušťku oleje ($d_{\mathrm{Olej}}$). Vrstva oleje je velmi tenká a pravítkem se mu ji změřit asi nepovede. Napadlo ho však, že by tloušťku oleje mohl určit pomocí dopadajícího slunečního záření, které interferuje na tenké vrstvě tak, že je zesílena především zelená složka záření ($\lambda = 550 \; \mathrm{nm}$). Pepíčkovi zatím nedošlo, že tloušťka oleje bude pro výpočet vzdálenosti $l$ zanedbatelná, nicméně i tak Pepíčkovi pomozte a spočtěte nejmenší možnou tloušťku vrstvy oleje $d_{\mathrm{Olej}}$ která způsobuje zesílení zelené složky slunečního záření.
  5. Experiment je skoro u konce a je potřeba už jen vypočíst a zkontrolovat vzdálenost $l$ do které dopadá paprsek laseru. Spočtěte tedy vzdálenost $l$, vliv tenoulinké olejové vrstvy můžete zanedbat.

7.2 Soustava dvou úzkých štěrbin

Na soustavu dvou velmi úzkých štěrbin vzdálených od sebe o $d = 10 \; \mu\mathrm{m}$ dopadá monochromatické světlo o vlnové délce $\lambda_1 = 600 \; \mathrm{nm}$ a později $\lambda_2 = 400 \; \mathrm{nm}$. Štěrbiny jsou vzdáleny o $L = 1 \; \mathrm{m}$ od projekčního stínítka. Určete:

  1. Úhlovou vzdálenost $\alpha_{\mathrm{max,}1}$ maxima intenzity prvního řádu od maxima nultého řádu pro světlo o vlnové délce $\lambda_1$.
  2. Vzdálenost $y_{\mathrm{max,}1}$ na stínítku mezi maximem intenzity prvního řádu a maximem intenzity nultého řádu pro světlo o vlnové délce $\lambda_1$.
  3. Načrtněte průběh intenzity na stínítku. Porovnejte znaménky ($\lt, \gt, =$) vzdálenosti $y_{\mathrm{max,}1}(\lambda_1)$ pro světlo o vlnové délce $\lambda_1$ a $y_{\mathrm{max,}1}(\lambda_2)$ pro světlo o vlnové délce $\lambda_2$

8 Elektrostatické pole

Doporučené příklady:

9. Elektrostatické pole

9.1 Coulombův zákon: 9/2, 9/5
9.2 Intenzita a potenciál: 9/7, 9/9
9.3 Elektrický dipól: 9/12, 9/13
9.4 Kondenzátory, polarizace dielektrika: 9/16, 9/17, 9/18
9.5 Pohyb elektrického náboje v homogenním elektrickém poli: 9/21, 9/22, 9/23

Doporučené materiály navíc:

Charges and Fields - simulace umožňující si pohrát s elektrostatickým polem a bodovými náboji.
Coulomb's Law - simulace umožňující si pohrát s Coulombovým zýkonem.
Capacitor Lab - simulace umožňující si pohrát s kondenzátory.

(Disclaimer: Následující odkazy jsou pouze pro opravdové nadšence. Uvedená videa mohou způsobovat náhlé změny nálad a vyvolávat nutkavou potřebu porozumění přírodním vědám ... anebo taky ne.)

ElectroBOOM 101-006 - Legendární internetová celebrita Mehdi Sadaghdar, který se proslavil zejména svými kaskadérskými kousky s elektronickými součástkami, vysvětluje, jakým způsobem fungují kondenzátory.

Domácí úkol:

8.1 Zapeklitá elektrostatika

Ve vakuu je umístěn deskový kondenzátor o plošném obsahu každé desky $S = 100 \; \mathrm{cm}^2$. Vzdálenost mezi deskami je $d = 5 \; \mathrm{mm}$. Na desky je přivedeno napětí $U_0 = 2 \; \mathrm{kV}$.

  1. Určete kapacitu $C_0$ kondenzátoru, velikost intenzity $E_0$, energii homogenního elektrického pole $W_0$ a absolutní hodnotu elektrického náboje $Q$ na deskách kondenzátoru.
  2. Určete kapacitu $C$, intenzitu $E$, napětí $U$ a energii elektrického pole $W$, pokud je mezi desky kondenzátoru vloženo skleněné dielektrikum o relativní permitivitě $\varepsilon_\mathrm{r} = 5$ a elektrický náboj na deskách kondenzátoru je zachován.
  3. Mezi deskami kondenzátoru se nachází nyní i molekula LiF o délce vazby $l = 1.5639 \; \overset{\circ}{\mathrm{A}}$. Předpokládejte, že molekula má 100% iontový charakter a lze ji tedy aproximovat dvěma bodovými náboji $+q$ a $-q$. V běžné chemické praxi se jako jednotka dipólového momentu používá Debey $[\mathrm{D}]$, přičemž $1 \; \mathrm{D} = 3.336 \cdot 10^{-30} \; \mathrm{C} \; \mathrm{m}$. Vypočtěte dipólový moment molekuly LiF $p$ v $[\mathrm{D}]$ a porovnejte výsledek s tabelovanou hodnotou. Více o iontovém charakteru a dipólovém momentu naleznete ZDE.
  4. Molekula LiF se mezi deskami nachází tak, že její osa svírá s deskami kondenzátoru úhel $\alpha = 30^{\circ}$. Nakreslete obrázek a v něm vyznačte: vektor dipólového momentu $\overrightarrow{p}$, vektor intenzity elektrického pole $\overrightarrow{E}$ mezi deskami kondenzátoru, vektory sil $\overrightarrow{F}$, kterými elektrické pole kondenzátoru působí na molekulu LiF a vektor momentu $\overrightarrow{M}$ těchto sil. Vypočítejte velikost momentu sil $M$ působících na dipól v uvedené poloze, práci $W_{\mathrm{práce}}$ momentu sil elektrického pole, která se vykoná při otočení elektrického dipólu (LiF) do rovnovážné polohy, a tomu odpovídající změnu potenciální energie $\Delta E_{\mathrm{p}}$.
  5. Doprostřed mezi desky kondenzátoru vlétne rovnoběžně k deskám kondenzátoru elektron s rychlostí $v_0 = 6 \cdot 10^7 \; \mathrm{m} \; \mathrm{s}^{-1}$. Zakreslete obrázek a určete velikost síly $F$ homogenního elektrického pole, která působí na elektron. Vypočítejte vzdálenost $x$, kterou elektron urazí, než se zachytí na kladně nabité desce kondenzátoru.

8.2 Bodové náboje ve vakuu

Dva stejné bodové náboje $Q_{\mathrm{A}} = Q_{\mathrm{B}} = 3 \; \mu \mathrm{C}$ jsou umístěny ve vakuu ve vrcholech rovnostranného trojúhelníka ABC o straně $a = 15 \; \mathrm{cm}$. Vypočítejte:

  1. Velikost síly $F$, kterou se náboje odpuzují.
  2. Potenciál $V$ ve vrcholu C trojúhelníka.
  3. Velikost intenzity $E$ ve vrcholu C trojúhelníka. Nakreslete trojúhelník, směry dílčích intenzit $\overrightarrow{E}_{\mathrm{A}}$ a $\overrightarrow{E}_{\mathrm{B}}$, a směr výsledné intenzity $\overrightarrow{E}$.

9. Elektrický proud, stejnosměrné obvody

Long Theory Short

Hlavní veličiny: napětí ($U$), elektrický proud ($I$), elektrický odpor ($R$): $$U_{AB} = V_A - V_B \; \; (\mathrm{V}) \; \; \; \; \; \; \; \; I = \frac{\Delta Q}{\Delta t} \; \; (\mathrm{A}) \; \; \; \; \; \; \; \; R = \frac{U}{I} \; \; (\Omega)$$ kde poslední vztah je přepis Ohmova zákona v integrálním tvaru.

Další veličiny: proudová hustota ($\vec{J}$), měrný elektrikcý odpor ($\rho$), elektrická vodivost ($G$), měrná elektrická vodivost ($\sigma$): $$I = J \cdot S \; \; \; \; \; \; \; \; R = \rho\frac{l}{S} \; \; \; \; \; \; \; \; G = \frac{1}{R} \; \; \; \; \; \; \; \; G = \sigma \frac{S}{l}$$ $\rho$ a $\sigma$ jsou materiálové konstanty

Elektrické obvody a zapojení elektrického odporu:
Sériové zapojení: $$I_c = I_1 = I_2 \; \; \; \; \; \; \; \; R_c = R_1 + R_2 \; \; \; \; \; \; \; \; U_c = U_1 + U_2$$ Paralelní zapojení $$I_c = I_1 + I_2 \; \; \; \; \; \; \; \; \frac{1}{R_c} = \frac{1}{R_1} + \frac{1}{R_2} \; \; \; \; \; \; \; \; U_c = U_1 = U_2$$

Výkon elektrického proudu, Jouleův zákon, závislost elektrického odporu vodiče na teplotě: $$P = U \cdot I \; \; \; \; \; \; \; \; Q = R \cdot I^2 \cdot \Delta t \; ^{*} \; \; \; \; \; \; \; \; R = R_0 \cdot \Bigl ( 1+\alpha \cdot (T-T_0) \Bigr )$$ * Odvození:

$$ Q = \int_{t_1}^{t_2} u i \mathrm{d}t = \int_{t_1}^{t_2} R i(t)^2 \mathrm{d}t = \int_{t_1}^{t_2} R I^2 \mathrm{d}t = R \cdot I^2 \cdot \Delta t $$
Přičemž $R_0$ je elektrický odpor vodiče při zvolené teplotě $T_0$ a $\alpha$ je součinitel teplotní závislosti elektrického odporu v $\mathrm{K^{-1}}$.

Doporučené příklady:

10. Stejnosměrné obvody

10.1 Ohmův zákon, elektrický odpor: 10/2, 10/4, 10/5, 10/8, 10/10
10.2 Elektromotorické napětí, reálný zdroj napětí: 10/13, 10/14
10.3 Výkon, Jouleův zákon: 10/20, 10/22

Doporučené materiály navíc:

Ohm's Law - simulace umožňující si pohrát s Ohmovým zákonem.
Circuit Construction Kit: DC - simulace umožňující si pohrát s DC obvody.
EveryCircuit - perfektní aplikace umožňující si virtuálně postavit téměř jakýkoliv elektrický obvod
Resistance in a Wire - simulace umožňující si pohrát s elektrickým odporem a rezistivitou.

(Disclaimer: Následující odkazy jsou pouze pro opravdové nadšence. Uvedená videa mohou způsobovat náhlé změny nálad a vyvolávat nutkavou potřebu porozumění přírodním vědám ... anebo taky ne.)

ElectroBOOM 101-004 - Legendární internetová celebrita Mehdi Sadaghdar, který se proslavil zejména svými kaskadérskými kousky s elektronickými součástkami, vysvětluje, jakým způsobem fungují resistory/odpory.

9.1 Stmívač

Žárovka o příkonu $P = 60 \; \mathrm{W}$ je připojena ke zdroji elektrického napětí $U = 230 \; \mathrm{V}$. Do série je k žárovce připojen též proměnný odpor jako reostat. Pomocí reostatu je možné v obvodu regulovat elektrický proud. Reostat je tvořen vinutým konstantanovým odporovým drátem ($l = 157 \; \mathrm{m}$, $\rho = 0.49 \; \mu \Omega \; \mathrm{m}$, $d = 0.35 \; \mathrm{mm}$) a jezdcem, který na drát dosedá. Pokud je jezdec reostatu nastaven například na $50 \%$, je velikost jeho odporu rovna polovině odporu konstantanového drátu ($R_{\mathrm{reostat}} = 0.5 \cdot R_{\mathrm{max}}$), pokud je jezdec nastaven na $100 \%$, je odpor reostatu roven odporu celého konstantanového drátu ($R_{\mathrm{reostat}} = 1 \cdot R_{\mathrm{max}}$).

  1. Spočtěte odpor $R_{\mathrm{max}}$ konstantanového drátu.
  2. Spočtěte elektrický odpor žárovky $R_{\mathrm{Ž1}}$ (při pracovní teplotě wolframového vlákna $T_{\mathrm{prac}} = 2500 \; ^{\circ}\mathrm{C}$).
  3. Spočtěte elektrický odpor žárovky $R_{\mathrm{Ž2}}$ při teplotě studeného vlákna $T_{\mathrm{stud}} = 25 \; ^{\circ}\mathrm{C}$, víte-li, že teplotní součinitel wolframového vlákna je $\alpha = 0.0045 \; \mathrm{K}^{-1}$.
  4. Spočtěte nárazový elektrický proud $I_{\mathrm{Ž2}}$, který žárovkou protéká než se wolframové vlákno stačí zahřát.
  5. Spočtěte proud procházející zahřátou žárovkou při nastavení reostatu na $0 \%$, $25 \%$, $50 \%$, $75 \%$ a $100 \%$. Výpočty si zkontrolujte upravením obvodu v aplikaci EveryCircuit.
  6. Žárovka byla naplno zapnuta ($R_{\mathrm{reostat}} = 0 \; \Omega$) po dobu $t = 5 \; \mathrm{h}$, určete elektrickou energii $E$ odebranou žárovkou v kilowatthodinách.

9.2 Ohmický odpor

Ke zdroji stejnosměrného napětí je připojen ohmický odpor $R_1$, obvodem protéká proud $I_1 = 1.5 \; \mathrm{A}$ a svorkové napětí je $U_{\mathrm{S}1} = 30 \; \mathrm{V}$.V případě, že je ke stejnému zdroji připojen odpor $R_2$, protéká obvodem proud $I_2 = 2 \; \mathrm{A}$ a svorkové napětí je $U_{\mathrm{S}2} = 28 \; \mathrm{V}$. Vypočítejte:

  1. vnitřní odpor $R_{\mathrm{i}}$ zdroje napětí,
  2. elektromotorické napětí zdroje $\varepsilon$,
  3. velikosti ohmických odporů $R_1$ a $R_2$.

10. Magnetické pole ve vakuu a jeho silové účinky

Long Theory Short

Hlavní veličiny: magnetická síla ($F_m$), magnetická indukce ($B$): $$\vec{F_m} = Q \; \vec{v} \times \vec{B} \; \; (\mathrm{N}) \; \; \; \; \; \; \; \; \vec{F_m} = I \; \vec{l} \times \vec{B} \; \; (\mathrm{N})$$ kde první vztah definuje magnetickou sílu působící na pohybující se nosič náboje a druhý na přímý vodič pod proudem. $$B_{\mathrm{vodič}} = \frac{\mu_0}{2 \pi} \cdot \frac{I}{r} \; \; (\mathrm{T}) \; \; \; \; \; \; \; \; B_{\mathrm{smička}} = \frac{\mu_0}{2} \cdot \frac{I}{r} \; \; (\mathrm{T})$$ kde předložené vztahy jsou verze Biotova-Savartova zákona pro přímý nekonečně dlouhý proudovodič a proudovou smyčku, přičemž konstanta $\mu_0 = 4 \pi \cdot 10^{-7} \; \mathrm{T \; m \; A^{-1}}$ se nazývá permeabilita vakua a je analogická k permitivitě vakua ($c = \frac{1}{\sqrt{\varepsilon_0 \cdot \mu_0}}$).

Další veličiny: moment síly ($\vec{M}$) působící na proudovou smyčku (magnetický dipól), magnetický moment ($\vec{m}$) rovinné smyčky v homogenním magnetickém poli ($B$): $$\vec{M} = Z \; I \; \vec{S} \times \vec{B} = \vec{m} \times \vec{B} \; \; \; \; \; \; \; \; \vec{m} = Z \; I \; \vec{S}$$ kde $Z$ je počet závitů rovinné smyčky.

Potenciální energie proudové smyčky: $$E_p = - \vec{m} \cdot \vec{B} = - m \cdot B \cdot \mathrm{cos}(\alpha)$$

Doporučené příklady:

11. Magnetické pole

11.1 Magnetické indukce, síla na pohybující se náboj: 11/3, 11/4, 11/5, 11/6, 11/7, 11/10
11.2 Proudovodič a proudová smyčka v magnetickém poli: 11/14, 11/15, 11/19, 11/20

Doporučené materiály navíc:

Magnets and Electromagnets - simulace umožňující si pohrát s magnetickým polem.
8.02x - Lect 11 - Magnetic Fields, Lorentz Force, Torques, Electric Motors (DC) by Walter Lewin - legendární přednáška profesora Waltera Lewina z MIT na téma Magnetické pole a Lorentzova síla

10.1 Mladý Luigi

Mladý
Luigi Galvani
Luigi Galvani (1737-1798) byl italský lékař a fyzik, který přispěl k oboru bioelektřiny. Narodil se v Boloni a získal uznání svými experimenty s živočišnou elektřinou, když v roce 1780 zjistil, že svaly mrtvých žabích nohou se trhnou při elektrickém výboji. Tento objev vedl k pojmu "galvanismus", což popisuje produkci elektrického proudu chemickým působením. Galvaniho práce inspirovala Alessandra Voltu, který následně vyvinul první elektrický článek, známý jako Voltův článek. Ačkoliv Galvani odmítl přísahat věrnost Cisalpinské republice a zemřel v chudobě, jeho odkaz přetrvává v mnoha vědeckých termínech a literatuře. Jeho práce je také spojována s literární klasikou "Frankenstein", kde je koncept galvanismu zmíněn v souvislosti s oživením mrtvého těla. Přestože neexistuje žádný přímý portrét Luigiho Galvaniho, jeho památka je zachována v mnoha vědeckých termínech, památnících a literatuře.
se zabývá vývojem domácího galvanometru. Začne tím, že umístí dva magnety tak, aby mezi nimi vzniklo magnetické pole o indukci $B = 0.02 \; \mathrm{T}$. Při přípravných pokusech mezi magnety umístí vodič o délce $l = 5 \; \mathrm{cm}$, který se směrem magnetické indukce svírá úhel $\alpha = 60^{\circ}$ a nechá jím procházet proud $I = 0.5 \; \mathrm{A}$.
  1. Určete velikost a směr vektoru magnetické síly $\overrightarrow{F}$, která působí na vodič.

Luigi pokračuje v pokusech a místo rovného vodiče smotá drát tak, že mezi magnety vytvoří smyčku ($d = 5 \; \mathrm{cm}$), respektive kruhový závit, který je orientovaný tak, že směr vektoru orientované plochy smyčky $\overrightarrow{S}$ svírá s vektorem magnetické indukce úhel $\beta = 30^{\circ}$. Luigi závitem opět nechá procházet proud $I = 0.5 \; \mathrm{A}$.

  1. Určete velikost a směr vektoru magnetického momentu smyčky $\overrightarrow{m}$.
  2. Určete velikost a směr vektoru silového momentu $\overrightarrow{M}$, kterým magnetické pole působí na závit smyčky. Určete též, jakým směrem se bude smyčka otáčet.
  3. Určete potenciální energii smyčky $E_{\mathrm{p}}$, je-li $E_{\mathrm{p}} = 0$ pro úhel $\beta = 90^{\circ}$.

Nyní Luigi mezi magnety umístí cívku $d = 5 \; \mathrm{cm}$ s $50$ závity. Cívku mezi magnety umístí tak, že vektor plochy cívky je kolmý na vektor magnetické indukce. K cívce dále připevní kruhovou pružinku s torzní konstantou $k = 2 \cdot 10^{-5} \; \mathrm{N} \; \mathrm{m} / ^{\circ}$ tak, že pružinka drží cívku ve výchozí poloze. Do středu cívky následně ve směru vektoru plochy připevní ručičku ukazatele a nechá cívkou procházet proud $I = 0.5 \; \mathrm{A}$.

  1. Napište obecný vztah pro určení výchylky ručičky ukazatele.

Na závěr experimentu Luigi vymění magnety produkující lineární homogenní magnetické pole za magnety produkující pole radiální, přičemž indukce magnetického pole zůstane zachována. Radiální magnetické pole se chová tak, že pokud cívku mezi magnety natáčíme tím způsobem, že vektor plochy cívky zůstává v rovině magnetů, je úhel mezi vektorem magnetické indukce $\overrightarrow{B}$ radiálního pole a vektorem plochy cívky stále roven $90^{\circ}$.

  1. Napište obecný vztah pro určení výchylky ručičky ukazatele v radiálním magnetickém poli.
  2. Určete výchylku $\gamma$ ručičky ukazatele od původní polohy.

10.2 Elektron v magnetickém poli

Elektron je urychlen v elektrickém poli a vstupuje do homogenního magnetického pole kolmo na směr vektoru magnetické indukce $\overrightarrow{B}$. Kinetická energie elektronu před vstupem do magnetického pole je $E_{\mathrm{k}} = 1.64 \cdot 10^{-16} \; \mathrm{J}$.

  1. Určete, jakým potenciálním rozdílem $U$ musel elektron projít, aby získal danou kinetickou energii $E_{\mathrm{k}}$. Elektron byl původně v klidu.
  2. Určete velikost rychlosti $v$ elektronu před jeho vstupem do magnetického pole.
  3. Určete velikost magnetické indukce $B$, jestliže se elektron pohybuje v magnetickém poli po kružnici o poloměru $R = 0.5 \; \mathrm{m}$.

11. Výpočet Magnetického pole ve vakuu, magnetické vlastnosti látek

Doporučené příklady:

11. Magnetické pole

11.3 Magnetické pole v okolí vodičů: 11/24, 11/26, 11/27, 11/31, 11/32

11.1 Dva rovnoběžné vodiče

Obr. 11.1 - Dva rovnoběžné dlouhé vodiče
Obr. 11.1 - Dva rovnoběžné dlouhé vodiče

Dvěma rovnoběžnými vodiči umístěnými ve vakuu protékají proudy $I_1 = I_2 = 4 \; \mathrm{A}$ v opačném směru. Vzdálenost vodičů je $a = 32 \; \mathrm{cm}$. Poloha bodů $A$, $B$ a $C$ plyne z obrázku.

  1. Vypočítejte velikost magnetické indukce $\overrightarrow{B}_A$ a určete její směr.
  2. Vypočítejte velikost magnetické indukce $\overrightarrow{B}_B$ a určete její směr.
  3. Vypočítejte velikost magnetické indukce $\overrightarrow{B}_C$ a určete její směr.

11.2 Májová koláž

Stáhněte si a následně vyřešte jednotlivé úkoly, jež jsou součástí Májové koláže.

Stáhnout

Your browser does not support PDFs. Download the PDF.

Řešení

Your browser does not support PDFs. Download the PDF.


12. Elektromagnetické pole, elektromagnetická indukce

Doporučené příklady:

12. Elektromagnetické pole

12.1 Elektromagnetická indukce: 12/2, 12/3, 12/6, 12/8, 12/9, 12/11

Doporučené materiály navíc:

Faraday's Law - simulace umožňující si pohrát s Faradayovým zákonem.

12.1 Kruhová smyčka v magnetickém poli

Kruhová vodivá smyčka o poloměru $r = 6 \; \mathrm{cm}$ je v čase $t_1 = 0 \; \mathrm{s}$ umístěna v homogenním magnetickém poli $B = 1 \; \mathrm{T}$ tak, že vektor magnetické indukce je kolmý k rovině smyčky a směřuje do nákresny. Smyčka je zhotovena z měděného drátu o průměru $d = 1 \; \mathrm{mm}$ a rezistivitě $\rho = 1.7 \cdot 10^{-8} \; \Omega \; \mathrm{m}$.

  1. Nakreslete obrázek a určete směr indukovaného proudu, který teče závitem.
  2. Určete hodnotu magnetického indukčního toku $\phi_1$, který teče závitem v čase $t_1$.
  3. Určete střední hodnotu indukovaného elektromotorického napětí $\overline{\varepsilon}_i$ v závitu, pokud magnetické pole po vypnutí budícího proudu zanikne v čase $t_2 = 20 \; \mathrm{ms}$.
  4. Určete střední hodnotu indukovaného proudu $I$, který teče smyčkou při napětí $\overline{\varepsilon}_i$.

13. Střídavé obvody

Doporučené příklady:

13. Obvody střídavého proudu

13.1 Induktance, kapacitance, Ohmův zákon v komplexním tvaru: 13/2, 13/5, 13/6, 13/8
13.2 Sériový RLC obvod, impedance, rezonance: 13/12, 13/13, 13/15, 13/16
13.3 Výkon a energie střídavého proudu: 13/19, 13/21, 13/22


Doporučené materiály navíc:

Circuit Construction Kit: AC - simulace umožňující si pohrát se střídavými obvody.
AC current impedance - Alternating Voltage for inductors, capacitors - velice pěkná animace/simulace toku proudu ve střídavých obvodech od profesora Eugenea Khutoryanskyho

Perfektně zpracovaná teorie střídavých obvodů (EN)

https://www.electronics-tutorials.ws/category/accircuits

13.1 Sériový rezonanční obvod

Sériový rezonanční obvod je tvořen cívkou (ohmický odpor cívky $R_L = 20 \; \Omega$, vlastní indukčnost $L = 200 \; \mathrm{mH}$) a ideálním kondenzátorem o kapacitě $C = 5 \; \mathrm{\mu F}$. Obvod je připojen ke střídavému napetí $U = 6 \; \mathrm{V}$.

  1. Vypočtěte rezonanční frekvenci $f_r$.
  2. Vypočtěte proud $I$ v rezonanci $I_r$.
  3. Vypočtěte napětí $U_{RL}$ na cívce v rezonanci.

14. Úvod do kvantové fyziky

Doporučené příklady:

14. Základní pojmy moderní fyziky

14.1 Záření černého tělesa, fotony: 14/3, 14/4, 14/7
14.2 Fotoelektrický jev: 14/10, 14/11, 14/12
14.3 Rentgenové záření: 14/20, 14/22

Doporučené materiály navíc:

Blackbody Spectrum - simulace umožňující si pohrát se zářením černého tělesa.
Molecules and Light - simulace umožňující si pohrát s interakcí mezi molekulami a světlem

Bonusové materiály před zkouškou

Na závěr si Vám sem dovolím vložit ještě několik bonusových materiálů, které jsem si při studiu já sám oblíbil a které by Vám mohli před zkouškou přijít vhod.

Phet interactive simulations - University of Colorado

Perfektně zpracované interaktivní webové simulace na vybraná fyzikální témata

https://phet.colorado.edu/en/simulations/filter?type=html,prototype

The Faynman Lectures on Physics - Caltech

Vyhlášené Faynmanovy přednášky z Fyziky upravené pro pohodlné čtení a prohlížení v rámci webového prohlížeče, vřele doporučuji všem!

https://www.feynmanlectures.caltech.edu

Videolectures by Walter H. G. Lewin

Videozáznam perfektních přednášek profesora Wltera Lewina z MIT. Přednášky jsou plné fyzikálních pokusů, které krásně ilustrují probíranou látku, vřele doporučuji!

http://videolectures.net/walter_h_g_lewin

Sbírka řešených úloh - KDF MFF UK

Velmi propracovaná sbírka řešených úloh z fyziky. Doporučuji vyhledat řešeních typových příkladů se kterými máte problémy, řešení jsou velmi pěkně zpracovaná a názorná.

https://reseneulohy.cz/cs/fyzika

Elektřina a Magnetizmus z MIT

Překlad vynikajícího kurzu Elektřina a Magnetizmus z MIT vytvořený kolektivem autorů okolo pana profesora Petra Kulhánka, vyvěšený na stránkách spolku ALDEBARAN (AGA).

https://www.aldebaran.cz/elmg/

Nabídka BP či DP od skupiny Senzory

Třeba Vás nebo Vaše kolegy některé téma v budoucnu zaujme...

http://sg.vscht.cz/4students.html